Monday 1 April 2013

Mencatat Ilmu dan Hikmah


Assalamualaikum semua. Lama tak update blog. Ayat yang sama untuk muqaddimah, tak tahu nak buat ayat lainlah. Okeylah, hari ni saya nak berkongsi tentang tip mencatat ilmu. Tak sabar nak tahu, jom baca!

Kerana ilmu selalu datang tanpa mengenal masa dan tempat, seorang pelajar mesti selalu bersiap sedia mencatat ilmu-ilmu tersebut.

Milford Sound in New Zealand Biasakan diri bawa pen dan buku nota kecil kemana-mana. Ini kebiasaan ulama dan cendekiawan sejak dahulu lagi. Tujuannya agar ilmu/idea yang datang dapat ditulis dengan cepat dan mudah.
Milford Sound in New Zealand Tulis setiap idea yang terlintas di minda tanpa menunda. Idea yang baik kadangkala hanya datang sekali. kalau tak segera tulis, ia akan pergi dan tak akan datang kembali.
Milford Sound in New Zealand Usahakan agar tulisan dalam buku jelas dan mudah dibaca. Jangan kecil sangat atau rapat sangat sebab kita akan susah nak baca nanti.
Milford Sound in New Zealand Biasakan menulis diari kegiatan sehari-hari. Tulis cita-cita kita dan target yang nak diraih sepanjang hidup sekali gus rancang cara untuk raih cita-cita tersebut. Kebiasaan ini akan mengasah kemampuan untuk menuangkan idea menerusi tulisan yang sangat berguna dalam akademik kita nanti.


Milford Sound in New Zealand Nota Hati
Ilmu yang bermanfaat akan kekal membuahkan pahala selagi mana ia diamalkan tidak kira oleh diri sendiri atau orang lain dan selagi mana ia disebarkan.

Sempena post yang ke-70 ni, setiap minggu saya akan kongsi satu hadis untuk semua. Semoga ilmu yang dikongsi bermanfaat untuk kita semua.

Milford Sound in New Zealand Hadis Of The Week
Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud : " Apabila mati seseorang manusia, terputuslah segala amalannya kecuali tiga perkara; sedekah yang pahalanya selalu mengalir (sedekah jariah), ilmu yang bermanfaat serta anak yang soleh yang selalu mendoakan. " (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)


Sumber : Majalah Gen-Q

10 comments :

Asma Najwa said...

update pon :D yeayy!!

Unknown said...

Yeah!!!!

Asma Najwa said...

Balqis,,join nie - http://miraahussin.blogspot.com/2013/04/giveaway-canon-camera-by-miraa-hussin.html

adiah dia best xD kte nak join gak tapi,,x tau cara nak tag org :'( ajarr

Unknown said...

@misz coklat Senang jer. Mula-mula tulislah cth : Blogger hebat, lepas tu link perkataan tu dekat blog dia. Kalau tak paham bagitau.

Unknown said...

testing..

Asma Najwa said...

Balqis,,yg tuh tau :P ouh mcm tuh ea? abis cam mana nak buad dia tau yg kte tag dia? :D
BTW,nie asma lah :P

Unknown said...

@misz coklat Macam mana nak bagitau? Tinggalkan link kat shoutbox atau kotak komen dia.

Unknown said...

oke..thanzz so so so so so muchh!!

Unknown said...

@Qielaa belog
You're welcome.

Asma Najwa said...

Balqis,,sorry..terguna blog kawan xD