Wednesday 5 June 2013

Ujian Rawak : Burung Biru


Assalamualaikum semua.. Haa..hari ni saya saja nak buat test psikologi. Jom test korang punya psiko...just for fun. Lepak sambil kenali diri kita..

Bagaimanakah anda menghadapi kesusahan atau ketidakpastian dalam hidup?? Mari kita uji dengan situasi dibawah : 

Suatu hari, seekor burung bewarna biru telah terbang msauk ke dalam bilik anda dan terperangkap. Sesuatu tentang burung biru itu menarik perhatian anda dan anda memutuskan untuk memeliharanya. Keesokannya, burung biru tersebut telah bertukar warna kepada kuning! Burung itu bertukar warna lagi malamnya. Pada pagi hari ketiga, warna burung itu adalah merah terang dan hari keempat warnanya adalah hitam. Pada pandangan anda, warna apakah burung itu pada hari yang kelima?


1. Burung tersebut masih lagi bewarna hitam
2. Burung tersebut bertukar ke warna asal(biru)
3. Bertukar ke warna putih
4. Bertukar ke warna keemasan



Analisis:

Burung yang masuk ke dalam bilik anda adalah seperti simbol kebaikan, namun ia bertukar warna membuatkan anda risau sama ada kegembiraan anda akan berkekalan atau tidak. Reaksi anda terhadap situasi ini melambangkan bagaimana anda memberi reaksi terhadap kesusahan dan ketidakpastian dalam hidup.

1] Mereka yang berkata burung kekal hitam mempunyai pandangan pesimis. Anda cenderung untuk mempercayai bahawa apabila keadaan menjadi buruk, ia tidak akan kembali kepada sebelumnya. Mungkin anda perlu mencuba untuk berfikir bahawa jika perkara ini adalah seburuk yg anda sangka, ia tidak akan menjadi lebih teruk. Ingat, tidak ada hujan yang tidak berakhir dan tiada malam yg berterusan sehingga tiada subuh hari berikutnya.

2] Mereka yang berkata burung biru lagi mempunyai pemikiran optimis. Anda percaya bahawa hidup ini adalah gabungan yang baik dan buruk. Anda menerima kesukaran dengan tenang tanpa tekanan yang tidak wajar atau bimbang. Pandangan ini membolehkan anda menghadapi kesukaran tanpa membebankan jiwa anda.

3] Mereka yang berkata burung bertukar putih adalah seorang yang mampu membuat keputusan dengan baik dalam keadaan tertekan. Anda tidak membuang masa dalam membuat keputusan walaupun sedang dilanda krisisJika keadaan bertambah buruk,anda rasakan adalah lebih baik untuk mencari alternatif lain untuk menyelesaikannya dan bukannya bersedih dan mengaduPendekatan yang proaktif ini menyenangkan anda dan orang lain.

4] Mereka yang berkata burung bertukar keemasan boleh digambarkan sebagai berani. Anda tidak tahu makna tekananKepada anda, setiap krisis adalah peluang. Tetapi berhati-hati supaya keyakinan tinggi anda tersebut tidak memakan diri sendiriAda beza antara berani dan terlalu berani! 

Credit to : Detik Pelangi
Jangan percaya bulat-bulat.. Sekadar main-main je..